Skip to main content
Venerdì 22 aprile 2022
16:00
Spazio Contemporanea
screenings

SELECTA 2

a cura di Giulia Mazzone, Riccardo Re, Giuseppe Spina

Ingresso gratuito fino a esaurimento posti

TRANSPARENT, I AM

Yuri Muraoka, Japan, 2020, HD, 11 min. (sott. ita)
Nel 2020, anno in cui il mondo di è trovato costretto a “cambiare”, ho voluto verificare cosa è cambiato e cosa non è mutato in me e ho scritto a tal proposito una poesia “Transparent, I am”. Questo film è ispirato da quella. La maschera bianca che ho indossato è stata lo schermo su cui proiettare le immagini del mio passato. La mia famiglia è di grande sostegno nonostante alcune volte soffra per il fatto che sono schizofrenica. Noi quattro ad oggi viviamo al massimo delle nostre possibilità e ci domandiano “Chi siamo?”.
In the year of 2020 when the world was forced to “change”, I wanted to confirm what changed and what did not change in me and wrote a poem “Transparent, I am.”. This film is based on it. The white mask I wore became the screen projected my past. My family are sometimes hurt and suffer, but support me who suffers from schizophrenia. Nonoho, Yuri, Nemu and Hana. The four of us live today to the fullest while looking for the answer to “Who are we?”.

あなたはそこでなんて言ったの?
(What is it that you said?)

Shun Ikezoe, Japan, 2021, 8mm/16mm > HD, 20 min. (sott. ita)
On March 28, 2020, the Governor of Tokyo told us to, “Refrain from going out unnecessarily”, and I had to cancel a scheduled shoot. The next day, snow fell unseasonably and within a few days there was no trace of it. Two years ago, my mother went into a deep slumber and has not yet woken up from her dreams. The Chinese man across the street is dreaming and shouting again tonight. My apartment became the center of my universe and I fought more with my girlfriend who lives with me. I rolled my camera and listened to the sounds around me. I heard the words that came from the faraway you and the nearby you. What is it that you said?.

CONFIGURATIONS

James Edmonds, Germany, 2021, 16mm > HD, 8 min.
I piccoli miti personali e le strutture che costruiamo per aiutare la nostra psiche a sopravvivere in tempi di scarsa intensità. Trovando fragili punti di riferimento nel movimento del soggetto e della camera, nel paesaggio, nei suoi dettagli e nelle tradizioni delle stagioni, cerco di connettere il “fuori” con la camera incarnata e l’esperienza interiore della pittura.
The little personal myths and structures we set up to aid the survival of the psyche in times of low harvest. Finding subtle points of reference in subject and camera movement, in the landscape, its details and the traditions of the season, I attempt to connect the outside with the embodied camera and the inward gesture of the brushmark.

鳴鳳堂 · MEIHŌDŌ

Jorge Suárez-Quiñones Rivas, Japan/Spain, 2020, Super-8 (18fps), 10 min.
→ proiezione in Super 8
Un giorno di pratica.
Ai piedi del monte Aso Caldera nell’isola di Kyushu, in Giappone, una piccola comunità dedita alle arti marziali tradizionali si allena ogni giorno, dall’alba al tramonto.
Blocchi di Super-8 montati in camera, blocchi di presente condensato come una scrittura calligrafica che formalizza un’esperienza consapevole della presenza.
Un film composto da gesti e volti, guidato dall’energia del movimento.
A day of practice.
At the foot of Mount Aso Caldera in Kyushu Island, Japan, a small community devoted to traditional martial arts trains everyday, from sunrise to sunset.
Super-8 in-camera edited blocks of condensed present as a calligraphic writing formalizing an aware experience of presence.
A film composed of gestures and faces, guided by the energy of movement.

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program 

MACHINALIVE Program